Stronger är ett svenskt varumärke som hjälper tjejer sticka ut och vara sig själva genom att skapa snygga träningskläder. Företaget är känt för stora framgångar med kampanjer i sociala medier och genom influencersamarbeten.
De såg ett behov av att utveckla sin närvaro på Googles sökplattform samt utforska nya kanaler för att fortsätta sin framgångssaga. Övergripande fokus var att hitta nya kunder genom förbättrad generiska sök. Detta case handlar dock framförallt om resultaten inför Black Week samma år som vi tog över kontot. Samarbetet inleddes i september 2018 och därför hade vi kort tid på oss att bygga om strukturen och strategin i samtliga marknader inför Black Week som var höstens första stora försäljningsaktivitet.
Kontostruktur
- Underlätta budgetfördelning
- Tydliggöra måluppföljning per kampanj
- Måluppsättning
Ett vanlig misstag vi ser är att e-handlare sätter upp kontostrukturer som är för komplicerade. När strukturen med kampanjer, annonsgrupper, annonser och nyckelord blir för komplicerad blir det också svårare att skala investeringen utan att drabbas snabbt avtagande inkrementalitet i marknadsföringen. Med enklare och tydligare kontostruktur skapade vi förutsättningar för att kunna möta efterfrågan snabbt och enkelt.
Dynamisk budget
- Identifiering av nyckeltal
- Dynamisk budget förutsatt att nyckeltal nås
För att öka möjligheten att snabbt skala budgeten när måltalen för kampanjerna och kontot uppnås inledde vi samarbetet med att identifiera nyckeltal och mål för kanalen och marknadsföringseffekten i stort. Fördelen med tydliga mål är att vi som byrå kan arbeta dynamiskt med budgeten och skala upp eller ned utan långa beslutsvägar. Resultatet blir alltid mer effektiv användning av marknadsbudgeten.
+97%
Konverteringar
-71%
Cost of Sales
+66%
Konverteringsgrad